Voor Meta CEO Mark Zuckerberg hangt de toekomst van zijn bedrijf af van het succes van de dure metaverse. Daarom onderhandelt hij momenteel met concurrenten zoals Microsoft en Google over mogelijke samenwerkingen. Met hun hulp wordt de metaverse op de korte termijn een gegarandeerd succes, is de gedachte.

Dit jaar stond de jaarlijkse online Connect-conferentie van Meta wederom in het teken van de metaverse. Om dit droomproduct van Zuckerberg in zoveel mogelijk huishoudens te krijgen, onthulde Meta afgelopen dinsdag samenwerkingen met grote namen uit de techwereld, zoals Zoom, Microsoft en zijn spelconsoledivisie Xbox.

Meta sprak tijdens de conferentie ook een steunbetuiging uit aan aartsrivaal Google. Volgens Andrew Bosworth, de CTO van Meta en hoofd van diens Reality Labs-afdeling, is Youtube VR “een van de meest populaire apps” in de appstore van Meta’s eigen headset, de Quest 2.

Microsoft-apps moeten meer gebruikers naar metaverse lokken

Google en Meta concurreren al jaren op het gebied van advertenties, video en andere streaming media. Maar dit jaar liet Meta weten de rivaliteit in de koelkast te willen zetten om een “open” en “interoperabele” virtuele wereld op te bouwen, in tegenstelling tot een die alleen maar werkt met apps en producten uit de koker van Zuckerberg.

"Ik geloof sterk dat een open en interopabele metaverse beter is voor iedereen", zei Zuckerberg op de conferentie. "Ik zie onze rol niet alleen in het bouwen van een open ecosysteem, maar ook om ervoor te zorgen dat het slaagt binnen deze generatie."

Als ontwikkelaar van dit ecosysteem heeft Meta een onwijs groot financieel belang dat de metaverse slaagt.

Op de conferentie maakte de samenwerking met Microsoft haar debuut in de vorm van de 365-apps die beschikbaar komen voor gebruikers van de Quest 2 (Pro). De duurdere 'Pro'-versie is bedoeld voor mensen die de metaverse gebruiken voor werk. Denk hierbij aan virtuele kantoren of vergaderingen.

Foto: Facebook/Meta

Microsoft CEO Satya Nadella liet op de Connect-conferentie weten dat hij "enthousiast is voor de dingen die gaan komen" als Microsoft tools - van kalenderfuncties tot aan Xbox-spellen - gebruikt gaan worden voor de Quest-headsets.

Eerder dit jaar schrapte Microsoft het HoloLens-project, zijn versie van een virtual reality-bril, nadat het begon te rommelen binnen de eigen metaverse-divisie.

Metaverse is dure gok voor Zuckerberg

Naast Microsoft, gaat Meta ook samenwerken met Zoom en Accenture. Die eerste zal begin volgend jaar via Horizon Workrooms beschikbaar komen. Dit is een van de meest actieve platforms van Meta.

Accenture, dat ook een grote deal sloot met Meta, gaat de Quest-headsets gebruiken om trainingen en cursussen te geven.

Meta heeft nog een lange weg te gaan om de metaverse een realiteit te maken. Zijn Reality Labs-divisie verliest miljarden en werknemers weten naar verluidt niet precies wat ze aan het doen zijn.

Bovendien is Wall Street erg ongeduldig over het succes van de beloofde metaverse. Dinsdag zakte het aandeel Meta met nog eens vier procent, waarmee het nu ongeveer evenveel waard is als op het dieptepunt van vorig jaar.

Ondertussen ziet Meta ook de toestroom van nieuwe gebruikers op zijn belangrijkste sociale apps, zoals Facebook en Instagram, opdrogen. Als gevolg nemen ook de inkomsten af. De verwachting is dan ook dat het niet lang zal duren voordat ook bij Meta werknemers de laan uit worden gestuurd.

LEES OOK: Apple versus Meta: hoe Tim Cook met een uitgekookt privacybeleid het verdienmodel van Mark Zuckerberg ondermijnt